VÄND PÅ FLASKAN!

Vi har innehållsförteckningen på framsidan Men ta för vana att vända på flaskan om du (av nån anledning) köper juice från andra tillverkare! För allt är nämligen inte vad det ser ut att vara…

GREJER ATT HA KOLL PÅ:

SOCKER.

Rena fruktjuicer får inte innehålla tillsatt socker, men de är supersöta ändå. Kolla i tabellen som visar ”näringsvärde per 100 g”. Apelsinjuice innehåller till exempel runt tio gram socker – typ lika mycket som i Coca-Cola! Det är inte bra för insulinnivåerna. 

(Att äta en apelsin är bättre än att dricka den. För då ser fibrerna till att sockret inte tas upp lika snabbt av kroppen.)

SLUTSATS = UNDVIK RENA FRUKTJUICER.

PASTÖRISERING.

Många företag pastöriserar sina juicer. Det betyder att de värmer upp dem, för att ta död på bakterier och öka hållbarheten. På flaskorna kan det stå ”UHT-behandlad”, ”hög-/lågpastöriserad” eller typ ”varsamt värmebehandlad”.

Kruxet med pastörisering är att det är så effektivt: Det tar död på bakterier. Men tyvärr inte bara ”onda” bakterier. Det dödar alla goda också – och en massa andra mikroorganismer, enzymer och vitaminer av bara farten. Kvar blir bara en steril vätska, som ser ut som juice.

SLUTSATS = UNDVIK PASTÖRISERADE JUICER.

HPP.

Kallpressad juice kan inte värmebehandlas. Men vissa tillverkare använder sig av HPP-metoden istället. HPP (”High Pressure Processing”) innebär att juicen utsätts för ett superhögt tryck. Trycket gör att bakterier dör och hållbarheten ökar.

Ja, det funkar alltså precis som pastörisering, fast utan värme. 

SLUTSATS = UNDVIK HPP-BEHANDLADE JUICER.

”GRÖN” JUICE.

Nej, du ska såklart inte undvika grön juice. Men du bör alltid kolla innehållsförteckningen! För även om juicen ser grön ut (och har en massa spenatblad på etiketten), behöver den inte vara speciellt grön. Vissa juicer innehåller faktiskt uppåt 90 procent äpple!

(Ibland anges inga exakta procentandelarna på flaskan. Men ingredienserna står alltid i storleksordning. Från störst till minst.)

SLUTSATS = VAR MISSTÄNKSAM MOT GRÖNA JUICER.

E-NUMMER.

I juice tillåts inga E-nummer. Men du kan hitta dem i ingefärs- och gurkmejashots. Då handlar det oftast om syntetiskt framställda konserveringsmedel – E 200 till E 213 (med namn som slutar på -syra, -sorbat eller -bensoat).

De ökar visserligen hållbarheten. Men flera av ämnena har också visat sig framkalla allergiska reaktioner.

SLUTSATS = UNDVIK E-NUMMER.

C-VITAMIN.

Det finns vissa som tillsätter syntetisk c-vitamin till sina shots! Inte för att det är nyttigt, utan för att C-vitamin förhindrar oxidation (alltså att vätskan blir brun och grumlig).

C-vitamin kan också kallas Askorbinsyra och har faktiskt ett eget E-nummer (E 300).

SLUTSATS = VAR MISSTÄNKSAM NÄR C-VITAMIN DYKER UPP I INNEHÅLLSFÖRTECKNINGEN.